ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
وزیر ارتباطات در مراسم بهره برداری از طرح های روستایی و عشایری :
تا پایان دولت 100 درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل می شوند
گروه فناوری/ مراسم افتتاح فاز نخست شبکه هوشمند مدارس «دانا» با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات روز گذشته به مناسبت روز روستا (15 مهرماه) از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد و طی این مراسم بیش از 76 هزار مدرسه به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.
اتصال همزمان مدارس شهری و روستایی به اینترنت
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم گفت: با دستور مؤکد رئیس جمهوری، وزارت ارتباطات بخش مهمی از توان خود در دولت یازدهم و دوازدهم را صرف تحقق عدالت ارتباطی کرد؛ با وجود اینکه تلفن همراه اوایل دهه 70 وارد کشور شد اما تا سال 92 تنها 11 درصد از روستاها مجهز به تلفن همراه بود اما امروز پوشش شبکه تلفن همراه در 95 درصد روستاهای کشور فراهم شده است. آذری جهرمی افزود: اتصال به شبکه ملی اطلاعات و دسترسی اینترنت پرسرعت در دولت یازدهم و دوازدهم شکل گرفته و از سال 94 در کشور شروع شده است که با فاصلهای نه چندان زیاد در 90 درصد روستاهای بالای 20 خانوار فراهم شده است؛ همه تلاش ما معطوف بر این است که با حمایتهای رئیس جمهوری این عدد را در روستاهای بالای 20 خانوار به 100 درصد برسانیم تا شعار دسترسی همگانی به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات محقق شود.
وی در ادامه با بیان اینکه مأموریت بعدی که رئیس جمهوری به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سپردند، آماده کردن زیرساختهای تحقق عدالت آموزشی بود، گفت: با شیوع بیماری کرونا بحث آموزش مجازی و عدالت آموزشی یکی مهم ترین بحثها و موضوع هایی بود که مطرح شد و امروز ما برای بیش از 13 میلیون دانشآموز، یک میلیون معلم و کادر آموزشی در کشور و حدود 4 میلیون دانشجو و 100 هزار استاد دانشگاه، اینترنت رایگان فراهم کرده ایم که یک خدمت بزرگ (از سوی دولت برای مردم )محسوب میشود. وزیر ارتباطات با بیان اینکه در بخش عدالت آموزشی آنچه پیگیری کردیم بحث فراهم کردن زیرساختهای مدارس هوشمند بود، افزود: بدون توجه به نقاط شهری و روستایی به صورت همزمان اتصال مدارس به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات در این دو بخش آغاز شد. این برنامه در ذیل برنامه ایران هوشمند پیگیری شد و تلاش کردیم زیرساخت های مدارس هوشمند را فراهم کنیم از این رو اتصال شبکه هوشمند مدارس به شبکه ملی اطلاعات از دورترین نقاط ایران یعنی کنارک سیستان و بلوچستان افتتاح شد.
پلتفرمهای رایگان برای دانشآموزان
امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری که در مدرسهای در کنارک استان سیستان و بلوچستان این طرح را افتتاح کرد، گفت: با افتتاح این طرح 76 هزار و 200 مدرسه به شبکه اقتصادی مدارس با عنوان «شبکه دانا» متصل میشوند؛ با دستور رئیس جمهوری در 4 ماه گذشته و تأکید بر راهاندازی هرچه زودتر این شبکه موجب شد تا راهاندازی این شبکه به سرعت پیش رود و 170 میلیارد تومان برای این طرح هزینه شود. ناظمی افزود: یکی از نکات برجسته افتتاح این طرح این است که برای تجهیز مدارس از محصولات و تولیدات تولیدکنندگان داخلی استفاده شده است؛ همه اپراتورها از جمله ایرانسل، همراه اول، ، رایتل شرکت مخابرات ایران و شرکتهای وب در این پروژه نقش مهمی ایفا کردهاند.
وی در ادامه گفت: امروز 95 درصد از مدارس کشور به شبکه دانا متصل میشوند، به عبارتی شبکه دانا زیرساخت ایجاد مدارس هوشمند در کشور است و پایهای است تا بتوان روی آن خدمات و محتوای مناسب را به دانشآموزان و معلمان ارائه داد.معاون وزیر با بیان اینکه به همراه این رونمایی چند پلتفرم مخصوص آموزش دانشآموزان معرفی شد، گفت: این پلتفرم ها میتواند در کنار پلتفرمهای موجود به آموزش دانشآموزان در آموزش مجازی کمک کند. اولین پلتفرم «دانا پلاس» است که برای بارگذاری کلاسهای مجازی از سوی شرکت ایرانسل فراهم شده است. دومین پلتفرم «لایو بوک» است که برای اشتراکگذاری مجازی تمام کتابهای درسی فراهم شده است و تمام مواد آموزشی آزمونها و فیلمها را در اختیار دانشآموزان قرار میدهد و این برای دانشآموزان روستایی بسیار مفید خواهد بود که به آنها رایگان ارائه میشود. وی افزود: یکی دیگر از پلتفرم های آموزشی پلتفرم «7 سین» است که تولیدکنندگان محتوای آموزشی را به دانشآموزان مرتبط میکند و دو پلتفرم دیگر به نام «فیبیدو»و «طاقچه »برای کتابهای فوق برنامه دانشآموزان به صورت رایگان برای مدارس و دانشآموزان در نظر گرفته است. همچنین سامانهای فراهم شده است که در آن معرفی پلتفرم ها برای دانشآموزان و معلمان وجود داشته باشد.
ناظمی در پایان از مهراد ترابیان مجری طرح اینترنت روستایی قدردانی کرد.
برش
عزم دولت تدبیر و امید برای رساندن اینترنت به روستاها به ثمر رسید
تحقق یک رؤیا
یکی از دغدغههای دولت یازدهم و دوازدهم اتصال روستاها به اینترنت بود، چرا که حسن روحانی رئیس جمهوری اعتقاد دارد که همه مردم کشور اعم از روستایی و شهری دارای حقوق یکسان هستند و باید توجه داشت که اگر روستا آباد نشود، شهرها ویران میشوند، زیرا مهاجرت از روستاها و حاشیهنشینی در شهرها، تخریب شهرها را به دنبال دارد. از این رو زمینه دسترسی تمام این روستاها به اینترنت پس از سال ۹۲ در دولت یازدهم فراهم شد.
طبق برنامه ششم توسعه کشور و در راستای اجرای عدالت اجتماعی دولت موظف است دسترسیها و امکاناتی را که در شهرها وجود دارد در اختیار مردم روستاها نیز قرار دهد تا بتوانند از طریق شبکه ملی اطلاعات خدمات (الکترونیک، آموزش، سلامت، کشاورزی، بهداشت و...) دریافت کنند. بنابراین در همین راستا وزارت ارتباطات نیز مکلف شد تا دسترسی به اینترنت را برای ۸۰ درصد جمعیت روستایی کشور که عمدتاً روستاهای بالای ۲۰ خانوار هستند، فراهم کند. براساس قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر توسعه و ترویج ارتباطات و فناوری اطلاعات در نقاط مختلف کشور و الزامات دولت درخصوص تسهیل و تسریع دسترسی به خدمات مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات برای هر یک از آحاد کشور در نقاط روستایی و دورافتاده، پروژه USO در برنامه و بودجه دولت لحاظ شد.
هر چند در ابتدای امر برخی مخالف رفتن اینترنت به روستاها بودند و اعتقاد داشتند اینترنت موجب آشنایی روستاییان با فساد میشود اما محمود واعظی، وزیر سابق ارتباطات معتقد بود که «روستاییان باید بتوانند از همه خدمات شهرها در محل زندگی خود بهرهمند شوند و اینترنت روستایی این امکان را فراهم میکند. روستاییان باید خدمات مورد نیاز خود را برای ارتقای سطح زندگی و پیشرفت علمی فرزندانشان از اینترنت دریافت کنند. در صورتی که هدفگذاری دولت این بوده است که علاوه بر انتقال اینترنت خدمات نیز به روستاها منتقل شود در حقیقت انتقال اینترنت به روستاها بخشی از شبکه ملی ارتباطات است.»
باوجود مخالفتها برای اتصال روستاها به اینترنت، به دستور رئیس جمهوری اینترنت به روستاها رفت. به طوری که با شروع وزارت دولت یازدهم تنها اندکی از روستاها به اینترنت متصل بودند که با اقدام وزارت ارتباطات در سال 93، 8 هزار روستا به اینترنت متصل شدند و برنامهریزی برای اتصال 25 هزار روستا در سال 94 کلید خورد. اما آمار و ارقام چه میگویند؟ در ابتدای دولت یازدهم ۴ هزار و ۵۰۰ روستا مجهز به خطوط تلفن همراه بودند اما امروز ۳۴ هزار و ۹۰ روستا تلفن همراه دارند. اگر متوسط سالانه را مد نظر قرار دهیم، متوسط اتصال روستاها تا قبل از دولت یازدهم حدود ۹۰۰ روستا در سال بوده اما در دولت یازدهم و دوازدهم این رقم به ۴ هزار و ۹۳۱ روستا رسیده است، به عبارت دیگر این رقم در حدود ۵ برابر افزایش داشته است. در ابتدای دولت یازدهم عدد اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات صفر بوده یعنی هیچ روستایی به شبکه ملی اطلاعات متصل نبوده است اما در ابتدای دولت دوازدهم این عدد به ۱۸ هزار و ۱۰۰ روستا رسیده و امروز ۳۰ هزار و ۹۹۹ روستا، یعنی بالغ بر ۷۸ درصد روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند.اتصال ۱۹ هزار و ۲۵۰ مدرسه روستایی به شبکه ملی اطلاعات را از تأثیرات توسعه این فناوری در کشور است و تا امروز تنها ۳ هزار و ۸۲۵ روستا باقی مانده است. اتصال مدارس روستایی به شبکه ملی اطلاعات موجب بهرهگیری از آموزش الکترونیکی میشود. همچنین این اتصال برای تمامی ثبت نامها و فرآیندهایی که وزارتخانهها اعلام میکنند و تدریس مورد استفاده است. به عبارتی در دوره دولت تدبیر و امید در هر هفته ۱۰۹ روستا تحت پوشش تلفن همراه قرار گرفتند و ۹۸ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شدهاند. گفتنی است هیچ دولتی به اندازه دولتهای یازدهم و دوازدهم به توسعه ارتباطات روستایی توجه نداشته است. به طوری که فقط در ۶ ماهه نخست دولتهای دوازدهم با دستور ویژه وزیر ارتباطات تمام شهرهای کشور به نسلهای ۳ و ۴ متصل شدند و سپس عزم در وزارتخانه جزم شد که این تکنولوژی به روستاها نیز برده شود و به همین علت در مدت سه سال پهنای باند که تنها در ۳۲ درصد از روستاها اجرا شده بود، به 95 درصد رسید و این یعنی برگ زرینی در این دولت.
تحقق عدالت آموزشی با اتصال مدارس روستایی به شبکه ملی اطلاعات
سوسن صادقی
خبرنگار
فاز نخست شبکه هوشمند مدارس کشور دیروز با اتصال بیش از ۷۶ هزار مدرسه به شبکه ملی اطلاعات با حضور حسن روحانی رئیسجمهوری، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و از طریق ویدئو کنفرانس بهطور رسمی افتتاح شد. درباره جزئیات این طرح با مهرداد ترابیان مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفتوگو کردیم. همچنین درباره اینکه این اقدام چه تحولی در حوزه آموزش مجازی ایجاد خواهد کرد نظر دو تن از کارشناسان حوزه فاوا را جویا شدیم.
هزینه 170 میلیاردتومانی
«در راستای تحقق «عدالت آموزشی» و برای بهرهمندی تمامی دانشآموزان کشور از مزایای آموزش مجازی، در فاز نخست، 76 هزار و 400 مدرسه شامل 38 هزار و 333 مدرسه شهری و 38 هزار و 67 مدرسه روستایی در قالب شبکه هوشمند مدارس کشور به شبکه ملی اطلاعات کشور متصل شدند.»
مهرداد ترابیان مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: این پروژه با حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای گسترش دسترسی به اینترنت پرسرعت در مدارس روستایی و شهری (80 هزار و 729 مدرسه) اجرا شده و بودجه 170 میلیارد تومانی آن نیز از سهم پروژۀ «خدمات عمومی اجباری» یا همان USO(Universal Services Obligation هزینه شده است به این ترتیب با این اقدام امروز 95 درصد مدارس کشور و حدود 99 درصد دانشآموزان کشور میتوانند به این شبکه متصل شوند.
ترابیان افزود: در این پروژه اپراتور دوم (ایرانسل) از میان 38 هزار و 67 مدرسه روستایی، 13 هزار و 636 مدرسه را (با نصب و راهاندازی مودم و ارائه سیمکارت و بسته اینترنت) به اینترنت پرسرعت مجهز کرد که از این تعداد 6هزار و 573 مدرسه بهصورت مستقیم از سوی ایرانسل و 7 هزار و 63 مدرسه نیز با برونسپاری به شرکت «هایوب» به اینترنت پرسرعت مجهز شدند. وی با بیان اینکه اپراتور همراه اول نیز خود در فاز نخست 4 هزار و 512 مدرسه را به اینترنت پرسرعت تجهیز کرد، گفت: البته
19 هزار و 949 مدرسه روستایی و 38 هزار و 333 مدرسه شهری هم از طریق اینترنت ثابت شرکت مخابرات ایران، به شبکه اینترنت متصل شدند. ترابیان معتقد است طبق زمانبندی که از قبل مشخصشده بود خوشبختانه توانستیم اتصال روستاها به پهن باند و شبکه مدارس را برقرار کنیم و در همین راستا فاز نخست اتصال مدارس دیروز افتتاح شد؛ در این فاز تقریباً بیش از 95 درصد مدارس کشور به پهن باند و شبکه هوشمند مدارس متصل شدند اما 5 درصد باقیمانده، مدارسی هستند که اطلاعات دقیق زیرساختی ندارند و آنها نیز تا پایان سال به پهنباند شبکه مدارس متصل خواهند شد.
مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اواخر تیرماه امسال تفاهمنامه «هوشمندسازی مدارس» بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش به امضا رسید، چرا که بر اساس ماده 69 سند توسعه، لایه زیرساخت هوشمندسازی مدارس بر عهده وزارت ارتباطات است تا مدارس را به شبکه ملی اطلاعات متصل کند. طبق این ماده باید دانشآموزان به منابع عملی دسترسی داشته باشند، بستر مناسب برای آموزش از راه دور برایشان فراهم و فعالیتهای داخلی مدرسه بهصورت الکترونیکی دنبال شود. وی در ادامه گفت: برای این کار در مرحله اول دستگاههای مورد نیاز مانند مودم (تولید داخل) خریداری و بعد از بهدست آوردن اطلاعات جغرافیایی و وضعیت پوشش دهی دستگاهها در مدارس شهری و روستایی نصب شد از سوی دیگر با توجه به سرویس پهن باندی که در هر منطقه قابل ارائه است، مدارس دستهبندی شدند و خدماتدهی به آنها به اپراتورهای مختلف مانند همراه اول، ایرانسل، های وب و مخابرات واگذار شد تا از طریق این چهار شرکت، فرآیند اتصال به پهن باند فراهم شود. وی گفت: زمانی که دولت یازدهم شروع به کار کرد، تعداد اندکی از روستاهای کشور به اینترنت متصل بودند اما ازآنجایی که دولت دوازدهم بر «عدالت ارتباطی» که از مصادیق «عدالت اجتماعی» است تأکید دارد گامهای بلندی در این زمینه برداشت و در همین راستا 90 درصد تمامی شهرها و روستاهای بالای ۲۰ خانوار سراسر کشور (40هزار روستا) به شبکه ملی اطلاعات و نسل سوم و چهارم تلفن همراه متصل شدند و تا پایان سال این عدد به 100 درصد میرسد و مهم تر اینکه هر روستایی به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات متصل شود مدرسه آن روستا نیز از این امکانات برخوردار خواهد شد.
یک اقدام قابل تقدیر
خسرو سلجوقی کارشناس فضای مجازی معتقد است خبر اتصال ۷۶ هزار مدرسه با حضور رئیسجمهوری به شبکه ملی اطلاعات بسیار قابلتقدیر است.
سلجوقی به «ایران» گفت: حال که این اتفاق خوب در کشور رخ داده و مدارس به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات متصل شدهاند لازم است هر چه سریعتر بهموازات این اقدام مثبت، شرایط رقابتی برای تولیدکنندگان محتوا بر این بستر فراهم شود تا تولیدکنندگان محتوای فاخر و مورد نیاز کشور بتوانند پاسخگوی محتوای مورد نیاز خانواده بزرگ آموزش و پرورش که حدود 14 میلیون دانشآموز و یک میلیون معلم و تقریباً 30 میلیون والدین آنهاست، باشد. وی افزود: فرآیند تولید محتوا باید از انحصار و محدودسازی مراکز دولتی خارج و محتوایی برای دانشآموزان تولید شود که برای ادامه حیات تولیدکنندگان محتوا، اقتصادی باشد و هزینه تمامشده تولید محتوا از کاربران نیز دریافت شود، یا اینکه دولت از این بخش حمایت کند تا هزینه دسترسی به محتواها از سوی کاربران این حوزه دارای کمترین قیمت تمام شده شود. این فعال حوزه تولید محتوا اعتقاد دارد علاوه بر یارانه اختصاصی، تعرفه 50 درصدی برای ارائهدهندگان خدمات در خصوص موضوع های آموزشی نیز لازم و ضروری است از سوی دیگر این تعرفه باید برای دورترین نقاط کشور رایگان باشد تا عدالت آموزشی برقرار شود. وی در ادامه گفت: حال که در شرایط کرونایی مدارس به شبکه ملی اطلاعات متصل میشوند باید در حوزه محتوا و آموزش مجازی چند مشکلی که وجود دارد رفع شود، بهعنوان مثال باید قوانین مالکیت معنوی برای ممانعت از کپی محتوای تولید شده اجرایی شود؛ باید با تصویب و ابلاغ دستورالعملی رقابت عادلانه بین تولیدکنندگان محتوا و اپراتورهای خدماتدهنده ایجاد شود تا تولیدکنندگان محتوا بتوانند از درآمد اپراتورها سهم ببرند از سوی دیگر باید امنیت برای ارائهدهندگان خدمات همچون سکوها و شبکههای اجتماعی برقرار شود و خدمات دهندگان بهدلیل خطای سهوی یا عمدی مسدود نشوند. وی ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک شاهد تعامل سازنده بین دولت و بخش خصوصی در استفاده حداکثری از ظرفیت ملی که در شبکه ملی اطلاعات ایجاد شده، باشیم. شرایط کرونایی و محدودیت حضور فیزیکی در مراکز آموزشی و اجتماعی و الزام به استفاده حداکثری از داشتهها و بهرهور کردن امکانات زیرساختی همچون شبکه ملی اطلاعات را ضروری میکند و امید است یک ثانیه را هم هدر ندهیم.
خبری خوشحال کننده
مسعود نظری منش فعال حوزه آموزش مجازی نیز اعتقاد دارد به همان میزانی که اهالی یک شهر یا روستا از شنیدن خبر احداث خط راهآهن یا فرودگاه در شهر و دیار خود خوشحال و امیدوار میشوند به همان میزان شنیدن خبر همت دولتمردان برای اتصال بیش از 76 هزار مدرسه کشور به شبکه ملی اطلاعات، خوشحال کننده است.
نظری منش با بیان اینکه این اتفاق نشان از بسیج همه جانبه امکانات کشور برای رفع موانع آموزش عمومی دارد، به «ایران» گفت: اتصال مدارس کشور به شبکه ملی اطلاعات نه تنها برای کاربران در شهرها و روستاها، بلکه برای فعالان حوزه فناوری اطلاعات مسرت بخش و امیدوارکننده است.
وی افزود: به نظر میرسد همهگیری بیماری کرونا در کشور سبب خیر شده تا از فرصتها استفاده شود و یکی از همین فرصت ها هم این است که استفاده از آموزش مجازی است و این آموزش از طریق اتصال مدارس هوشمند به شبکه ملی اطلاعات مهیا شده است، چرا که سالها بود که توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات و دیجیتالی شدن خدمات دولتی در کشور در پیچ و خم مصوبهها و محدودیت امکانات و اولویتها جامانده بود ولی امروز شاهد آن هستیم که کرونا پیشران همه اولویتهای عقب مانده عمومی و خصوصی شده و همه آحاد جامعه ازدولت گرفته تا مردم بدون اما و اگرهای گذشته و با آغوش باز راهی تغییر و تحول خودجوش میشوند.
این فعال حوزه آموزش مجازی و دیجیتالی ابراز امیدواری کرد که مسئولان و متولیان آموزش کشور از الگوهای قدیمی، اتخاذ تصمیمهای یک جانبه و صرفاً با نگاه دولتی دوری کنند و اجازه دهند این فرصت بلوغ و شکوفایی، به جای رشد مقطعی و التهاب آفرین یک رسانه یا پلتفرم ظاهراً دولتی، از سوی همه فعالان مجرب و پرتوان اقتصاد دیجیتال کشور جذب شود. وی افزود: هم اکنون که تقاضای یادگیری الکترونیکی در کشور افزایش یافته، خوب است که دولت، فعالان و متخصصان بخش خصوصی در حوزه تولید محتوای دیجیتال را مشارکت داده و یک فرصت تاریخی برای شکلگیری، توانمندسازی و حتی بلوغ شرکتهای خصوصی داخلی ایجاد کند تا پس از موفقیت در خودکفایی و پاسخ به این نیاز ملی، شاهد شکلگیری توان صادراتی در حوزه آموزش الکترونیک باشیم.
شبکه دانا؛ شبکه مدارس ایران
امیر ناظمی
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر
دسترسی به اینترنت تبدیل به یکی از اصلیترین نیازمندیهای انسان امروز شده است؛ همپای آب و برق. به این ترتیب دانشآموزان امروز که بازیگران ساخت فردای ما و خودشان هستند در سایه دسترسی به این اینترنت و مهارتهای مورد نیاز برای بهرهگیری از آن است که میتوانند آینده روشنی را برای ما بسازند.
از سوی دیگر کودک و نوجوان دانشآموز، نیازهای خاص دارد که داشتن ایمنی در دنیای اینترنت مهمترین این نیازهاست. محتوای متناسب با سن، دغدغه کلیدی در میان سیاستگذاران علم و فناوری در جهان است. به همین دلیل است که در کشورهای مختلف از روش کموبیش مشابهی برای رفع این دغدغه بهره گرفته میشود و آن ایجاد شبکهای خاص برای مدارس و دانشآموزان است.
در حقیقت دسترسی دانشآموزان باید واجد ۳ کیفیت کلیدی باشد:
۱ کیفیت: دسترسی باکیفیت دانشآموزان نه تنها بواسطه بهرهگیری از ابزارها و محتوای آموزشی و کمکآموزشی اهمیت دارد، بلکه به جهت عدالت آموزشی نیز دارای اهمیت است. دانشآموزان طبقههای کمتربرخوردار نباید بهدلیل وضعیت اقتصادی خانوادههای خود از دستیابی به رؤیاهای خود محروم شوند. به همین دلیل کیفیت دسترسی باید بیش از متوسط دسترسی عمومی در کشور باشد.
۲ هزینه: کاهش هزینههای دسترسی برای مدارس نیز برآمده از سیاستهای عدالت آموزشی است.
۳امنیت: دادههای دانشآموزان و حریم خصوصی آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است. کودک و نوجوان دارای حساسیتهایی ویژه روی دادههای شخصیشان مانند نمرههای درسی هستند. حساسیتهایی که گاه میتواند تأثیرات بسیار بلندمدتی در رشد آنان ایجاد کند.
۴ ایمنی: ایمنی محیط مجازی بیش از هر عاملی بواسطه متناسب بودن محتوای آموزشی با ویژگی سنی دانشآموزان اهمیت دارد. فیلترینگ و پالایش محتوا برای مدارس به قدری اهمیت دارد که در کشوری مانند انگلستان شبکه مدارس آن که توسط چندین تأمینکننده اینترنت و در یک بازار رقابتی عرضه میشود تبدیل به یک مزیت رقابتی میشود. شرکت RM بهعنوان یکی از تأمینکنندگان این شبکه در توصیف مزیت شبکه مدارس خود میگوید: ما روزانه بیش از ۵۸۰ میلیون درخواست را فیلتر میکنیم! (https://www.rm.com)
۵ خدمات ویژه: شبکه مدارس بهدلیل آنکه محیطی با دسترسی صرف از مدارس است، میتواند زمینه دسترسی به محتوای دارای حقوق مالکیت فکری را فراهم کند. بهعنوان نمونه بسیاری از ناشران اگر مطمئن باشند که صرفاً دانشآموز در داخل مدرسه و در کتابخانه دیجیتال مدرسه امکان خواندن کتاب را دارد با آغوش باز پذیرای ایجاد دسترسی رایگان هستند. هر چند گاهی این دسترسی رایگان یک بازی برد-برد است، که بر اساس آن دانشآموز با مشاهده و خواندن کتاب ترجیح میدهد در ادامه آن را خریداری کند.
بهعنوان یک نمونه در کشور انگلستان یکی از پیشروترین کشورها در زمینه دسترسی دانشآموزان به اینترنت، شبکه آموزش (Education Network) به منظور ایجاد محیطی امن و ایمن، توسط نهادی دولتی (www.nen.gov.uk) مورد توجه قرار گرفته است. در این کشور امکان دسترسی به فیلمهای آموزشی، نرمافزارها و کتابهای درسی و کمکدرسی بسیاری بر اساس همین نگاه در شبکه مدارس ایجاد شده است. در انگلستان در کنار نهاد دولتی متولی، تأمینکنندگان اینترنت خصوصی برای ارائه خدمات متنوع به مدارس نیز به فعالیت مشغول هستند. شبکههایی مانند RM یا Internet4schools از نمونههای قابل توجه در این زمینه هستند. هرچند در کشورهای دیگر این شبکه گاه به شبکه اختصاصی دانشگاههای آن کشور نیز متصل است. بهعنوان نمونه در امریکا شبکهای اختصاصی برای دانشگاهها، کتابخانهها و آزمایشگاههای تحقیقاتی وجود دارد بهنام REN یا شبکه R&E. مدارس امریکایی میتوانند به این شبکه نیز متصل شوند و از همان خدمات و ویژگیها برخوردار شوند؛ سیاستی که در کشورهایی مانند ایرلند نیز دنبال میشود.
روایت ایرانی شبکه مدارس: دانا
در ایران نیز از چند سال پیش طرح دسترسی مدارس به شبکه ملی اطلاعات مطرح بود. در این راه و بر اساس درسآموزیهای جهانی، از دو سال پیش به جای اتصال صرف به اینترنت یا صرفاً به پایگاههای داخلی، شبکه مدارس ایران با نام شبکه دانا طراحی شد. این شبکه مانند آنچه پیشتر گفته شد، امکان اعمال سیاستهای خاص آموزشی را دارد. سیاستهایی اعم از ترافیک رایگان، دسترسی به محتوای رایگان یا ارزان، ارائه یارانه آموزشی به مدارس مناطق خاص و حتی قواعد دسترسی و پالایش. از دیروز و با افتتاح رئیس جمهوری 76 هزار و 200 مدرسه از مجموع 80 هزار و 729، 8مدرسه کشور به این شبکه متصل شدند؛ در حقیقت امروز 95 درصد مدارس کشور و حدود ۹۹درصد دانشآموزان کشور میتوانند به این شبکه متصل شوند. هر چند هنوز اهمیت این شبکه توسط نهادهای آموزشی ایران بهدرستی درک نشده است؛ اما این شبکه با توجه به ملاحظات آن میتواند در سالهای آینده تبدیل به یکی از مهمترین مؤلفههای آموزش و پرورش ایران شود. شبکه مدارس ایران میتواند مهمترین بازارگاه و سکوی عرضه محصولات، خدمات و محتوای آموزشی برای دانشآموزان نیز باشد. سکویی که نه تنها مدارس میتوانند از خدمات آن بهره بگیرند، بلکه بهدلیل نوع طراحی آن میتوان هدیهها و کمکهای هدفمندی را بهعنوان مثال برای مدارس روستایی یا مدارس یک منطقه خاص کشور ارائه داد. امیدوارم این شبکه اختصاصی بخش آموزش کشور را به جایگاه اصلیاش که تنظیمگری بخش آموزش کشور (و نه تولیگری و رقابت با بخش خصوصی) است، بازگرداند؛ تنظیمگری در خصوص دسترسیها یا تشویق به حضور عرضهکنندگان محتوا بهصورت هدفمند. به امید روزی که دانشآموزانی از خانواده یا منطقهای کمبرخوردار به اتکای همین دسترسیها، انحصار و تمرکز موفقیت شهرهای بزرگ را بشکند!
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر
دسترسی به اینترنت تبدیل به یکی از اصلیترین نیازمندیهای انسان امروز شده است؛ همپای آب و برق. به این ترتیب دانشآموزان امروز که بازیگران ساخت فردای ما و خودشان هستند در سایه دسترسی به این اینترنت و مهارتهای مورد نیاز برای بهرهگیری از آن است که میتوانند آینده روشنی را برای ما بسازند.
از سوی دیگر کودک و نوجوان دانشآموز، نیازهای خاص دارد که داشتن ایمنی در دنیای اینترنت مهمترین این نیازهاست. محتوای متناسب با سن، دغدغه کلیدی در میان سیاستگذاران علم و فناوری در جهان است. به همین دلیل است که در کشورهای مختلف از روش کموبیش مشابهی برای رفع این دغدغه بهره گرفته میشود و آن ایجاد شبکهای خاص برای مدارس و دانشآموزان است.
در حقیقت دسترسی دانشآموزان باید واجد ۳ کیفیت کلیدی باشد:
۱ کیفیت: دسترسی باکیفیت دانشآموزان نه تنها بواسطه بهرهگیری از ابزارها و محتوای آموزشی و کمکآموزشی اهمیت دارد، بلکه به جهت عدالت آموزشی نیز دارای اهمیت است. دانشآموزان طبقههای کمتربرخوردار نباید بهدلیل وضعیت اقتصادی خانوادههای خود از دستیابی به رؤیاهای خود محروم شوند. به همین دلیل کیفیت دسترسی باید بیش از متوسط دسترسی عمومی در کشور باشد.
۲ هزینه: کاهش هزینههای دسترسی برای مدارس نیز برآمده از سیاستهای عدالت آموزشی است.
۳امنیت: دادههای دانشآموزان و حریم خصوصی آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است. کودک و نوجوان دارای حساسیتهایی ویژه روی دادههای شخصیشان مانند نمرههای درسی هستند. حساسیتهایی که گاه میتواند تأثیرات بسیار بلندمدتی در رشد آنان ایجاد کند.
۴ ایمنی: ایمنی محیط مجازی بیش از هر عاملی بواسطه متناسب بودن محتوای آموزشی با ویژگی سنی دانشآموزان اهمیت دارد. فیلترینگ و پالایش محتوا برای مدارس به قدری اهمیت دارد که در کشوری مانند انگلستان شبکه مدارس آن که توسط چندین تأمینکننده اینترنت و در یک بازار رقابتی عرضه میشود تبدیل به یک مزیت رقابتی میشود. شرکت RM بهعنوان یکی از تأمینکنندگان این شبکه در توصیف مزیت شبکه مدارس خود میگوید: ما روزانه بیش از ۵۸۰ میلیون درخواست را فیلتر میکنیم! (https://www.rm.com)
۵ خدمات ویژه: شبکه مدارس بهدلیل آنکه محیطی با دسترسی صرف از مدارس است، میتواند زمینه دسترسی به محتوای دارای حقوق مالکیت فکری را فراهم کند. بهعنوان نمونه بسیاری از ناشران اگر مطمئن باشند که صرفاً دانشآموز در داخل مدرسه و در کتابخانه دیجیتال مدرسه امکان خواندن کتاب را دارد با آغوش باز پذیرای ایجاد دسترسی رایگان هستند. هر چند گاهی این دسترسی رایگان یک بازی برد-برد است، که بر اساس آن دانشآموز با مشاهده و خواندن کتاب ترجیح میدهد در ادامه آن را خریداری کند.
بهعنوان یک نمونه در کشور انگلستان یکی از پیشروترین کشورها در زمینه دسترسی دانشآموزان به اینترنت، شبکه آموزش (Education Network) به منظور ایجاد محیطی امن و ایمن، توسط نهادی دولتی (www.nen.gov.uk) مورد توجه قرار گرفته است. در این کشور امکان دسترسی به فیلمهای آموزشی، نرمافزارها و کتابهای درسی و کمکدرسی بسیاری بر اساس همین نگاه در شبکه مدارس ایجاد شده است. در انگلستان در کنار نهاد دولتی متولی، تأمینکنندگان اینترنت خصوصی برای ارائه خدمات متنوع به مدارس نیز به فعالیت مشغول هستند. شبکههایی مانند RM یا Internet4schools از نمونههای قابل توجه در این زمینه هستند. هرچند در کشورهای دیگر این شبکه گاه به شبکه اختصاصی دانشگاههای آن کشور نیز متصل است. بهعنوان نمونه در امریکا شبکهای اختصاصی برای دانشگاهها، کتابخانهها و آزمایشگاههای تحقیقاتی وجود دارد بهنام REN یا شبکه R&E. مدارس امریکایی میتوانند به این شبکه نیز متصل شوند و از همان خدمات و ویژگیها برخوردار شوند؛ سیاستی که در کشورهایی مانند ایرلند نیز دنبال میشود.
روایت ایرانی شبکه مدارس: دانا
در ایران نیز از چند سال پیش طرح دسترسی مدارس به شبکه ملی اطلاعات مطرح بود. در این راه و بر اساس درسآموزیهای جهانی، از دو سال پیش به جای اتصال صرف به اینترنت یا صرفاً به پایگاههای داخلی، شبکه مدارس ایران با نام شبکه دانا طراحی شد. این شبکه مانند آنچه پیشتر گفته شد، امکان اعمال سیاستهای خاص آموزشی را دارد. سیاستهایی اعم از ترافیک رایگان، دسترسی به محتوای رایگان یا ارزان، ارائه یارانه آموزشی به مدارس مناطق خاص و حتی قواعد دسترسی و پالایش. از دیروز و با افتتاح رئیس جمهوری 76 هزار و 200 مدرسه از مجموع 80 هزار و 729، 8مدرسه کشور به این شبکه متصل شدند؛ در حقیقت امروز 95 درصد مدارس کشور و حدود ۹۹درصد دانشآموزان کشور میتوانند به این شبکه متصل شوند. هر چند هنوز اهمیت این شبکه توسط نهادهای آموزشی ایران بهدرستی درک نشده است؛ اما این شبکه با توجه به ملاحظات آن میتواند در سالهای آینده تبدیل به یکی از مهمترین مؤلفههای آموزش و پرورش ایران شود. شبکه مدارس ایران میتواند مهمترین بازارگاه و سکوی عرضه محصولات، خدمات و محتوای آموزشی برای دانشآموزان نیز باشد. سکویی که نه تنها مدارس میتوانند از خدمات آن بهره بگیرند، بلکه بهدلیل نوع طراحی آن میتوان هدیهها و کمکهای هدفمندی را بهعنوان مثال برای مدارس روستایی یا مدارس یک منطقه خاص کشور ارائه داد. امیدوارم این شبکه اختصاصی بخش آموزش کشور را به جایگاه اصلیاش که تنظیمگری بخش آموزش کشور (و نه تولیگری و رقابت با بخش خصوصی) است، بازگرداند؛ تنظیمگری در خصوص دسترسیها یا تشویق به حضور عرضهکنندگان محتوا بهصورت هدفمند. به امید روزی که دانشآموزانی از خانواده یا منطقهای کمبرخوردار به اتکای همین دسترسیها، انحصار و تمرکز موفقیت شهرهای بزرگ را بشکند!
وزیر ارتباطات خبر داد
فعال شدن طرح مراقبت از دانشآموزان در فضای مجازی
وزیر ارتباطات با بیان اینکه جزئیات بسته حمایتی دانشجویان نهایی شده است، گفت: طرح «کوشا» نیز برای مراقبت از دانشآموزان در فضای مجازی فعال شد.
بهگزارش «ایران»، محمدجواد آذریجهرمی، در اینستاگرام ضمن پوزش از دانشجویان از تأخیر در اعلام تسهیلات ویژه آموزش مجازی اعلام کرد: جزئیات بسته حمایتی دانشجویان نهایی شد و اطلاعرسانی خواهد شد. در کنار همه دانشجویان عزیز در تحصیل علم و آموزش مجازی هستیم.
وی همچنین در استوری دیگری از فعال شدن طرح کوشا در اپراتور دوم ایرانسل خبر داد.
جهرمی در این باره نوشت: برای مراقبت از دانشآموزان در فضای مجازی، طرح «کوشا» در ایرانسل فعال شد. با شمارهگیری *۵۵۵*۳*۳#، سیمکارت در طرح کوشا قرار گرفته و دسترسی کودکان صرفاً به سایتهای اعلامی آموزش و پرورش فراهم است. همچنین سیمکارت با شمارهگیری *۵۵۵*۳*۴# به شرایط عادی باز میگردد. همراه اول، رایتل و شاتل موبایل هم بزودی نحوه فعالسازی طرح کوشای خود را اعلام خواهند کرد.
بهگزارش «ایران»، محمدجواد آذریجهرمی، در اینستاگرام ضمن پوزش از دانشجویان از تأخیر در اعلام تسهیلات ویژه آموزش مجازی اعلام کرد: جزئیات بسته حمایتی دانشجویان نهایی شد و اطلاعرسانی خواهد شد. در کنار همه دانشجویان عزیز در تحصیل علم و آموزش مجازی هستیم.
وی همچنین در استوری دیگری از فعال شدن طرح کوشا در اپراتور دوم ایرانسل خبر داد.
جهرمی در این باره نوشت: برای مراقبت از دانشآموزان در فضای مجازی، طرح «کوشا» در ایرانسل فعال شد. با شمارهگیری *۵۵۵*۳*۳#، سیمکارت در طرح کوشا قرار گرفته و دسترسی کودکان صرفاً به سایتهای اعلامی آموزش و پرورش فراهم است. همچنین سیمکارت با شمارهگیری *۵۵۵*۳*۴# به شرایط عادی باز میگردد. همراه اول، رایتل و شاتل موبایل هم بزودی نحوه فعالسازی طرح کوشای خود را اعلام خواهند کرد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
تا پایان دولت 100 درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل می شوند
-
تحقق عدالت آموزشی با اتصال مدارس روستایی به شبکه ملی اطلاعات
-
شبکه دانا؛ شبکه مدارس ایران
-
فعال شدن طرح مراقبت از دانشآموزان در فضای مجازی
اخبارایران آنلاین